Naar de Malediven

1 mei 2019 - Alif Dhaal-atol, Maldiven

Hallo allemaal,

Na het slapen in Yala National Parc was het weer vroeg op. Om 5:30 vertrokken we om te beginnen aan onze laatste dag op Sri Lanka. Om te beginnen met een safari in Yala. Wel weer mooie beesten gezien, maar geen beer of luipaard. Ach wij klagen niet na de vorige belevenis.

Na de safari was het snel verder naar de kust. Via Matara naar Galle. Waar we onderweg echte toeristische paalvissers hebben gezien. Oftewel, wij zijn paalvisser, maar alleen als je ons eerst wat Roepies geeft... Ach het leverde een mooie foto op zullen we maar denken. De vissers zijn in dit gebied zo verwend door de toeristen dat ze dus niet meer echt vissen en enkel voor de toerist nog in de paal gaan zitten.

PaalvisserMatara

Galle is een oude stad en groot geworden onder de VOC. Het grote en zeer goed in tact gebleven Nederlandse Fort is dan ook de belangrijkste trekpleister voor de stad. Een kort bezoek wat zeker de moeite waard was.

Vuurtoren port GalleVOC logo in het Fort GalleNederlandse kerk in Fort Galle

En weer door …. onderweg naar het hotel in Negombo, wat bij aankomst bleek op nog geen km te liggen van de aanslag op de kerk. Het hotel zat ook vol met Nederlanders welke allemaal "gekozen" hadden om te repatriëren. ZIj vertrokken echter allemaal nadat wij het land al volgens schema verlaten hadden. Goeie keuze dus om onze reis niet aan te passen.

De wekker ging wederom om 4:00 uur, man ik dacht dat we vakantie hadden... , op naar het vliegveld. Daar aangekomen was er heel veel security en diverse checkpoints. Om zeker te zijn dat we op tijd waren hebben we de laatste paar honderd meter gelopen met de koffers om zo de auto controle te ontlopen. 5 paspoort en koffer controles verder konden we dan uiteindelijk inchecken. Nog ruim op tijd voor onze vlucht welke om 7 uur vertrok. Een rustige vlucht, met normale beenruimte, naar Male (het hoofd eiland van de Malediven). Men neemt hier de tijd voor de paspoortcontrole zullen we maar zeggen.... kortom wij waren blij dat we maar een man of 20 voor ons hadden want na ons ontstonden dikke rijen.

Even de weg zoeken want het was niet helemaal duidelijk waar we heen moesten maar met wat hulp belandden we bij de juiste maatschappij. Nog een uurtje wachten en dan vertrok ons watervliegtuig naar het Angaga atol voor onze laatste bestemming.

Watervliegtuig naar AngagaMale vanuit de lucht

Wat een fantastische ervaring! we hadden mooie plaatsen in het kleine vliegtuig, helemaal voorin, direct achter de open cockpit. We konden dus overal meekijken. Een soort scenic flight van 30 minuten over de Malediven later landden we voor het hotel.

Angaga!De Malediven

Daar pikte een bootje ons op en na een vriendelijke ontvangst bij de receptie werd ons een huisje toegewezen met 2 verdiepingen op het strand.

Haaien bij het strandonze beach bungalowOns strand bij het huisje

Na aankomst even naar de duikschool en daar bleek dat er de volgende dag al een trip naar de walvishaaien gepland stond. Hiervoor moesten Elise en ik wel eerst een proefduik maken zodat de instructeurs konden zien of we genoeg vaardigheden hadden. We mochten mee.

De rest van de dag een beetje relaxt en op het strand gelegen. Wat is het hier prachtig.

Na het ontbijt op een acceptabele tijd van 8uur was het tijd om aan boord te gaan met onze spullen. Een uurtje lekker varen en daarna op zoek naar de walvishaaien. Helaaas…. hij was er wel maar dook direct weg. Wij hebben niets gezien. :(

Daarna nog wel 2 fantastische duiken gemaakt! Elise was voor de eerste duik nog een beetje zenuwachtig, maar bij de 2e duik deed ze de instructeur versteld staan van haar lage zuurstofverbruik. Na een uur duiken had ze nog meer dan een halve fles over!

Helaas is door de opwarming van het zeewater (El Nino 2016) het koraal direct aangetast. Het meeste koraal is dood of aan het afsterven. Er zijn nu veel projecten om koraal in "farms" weer te laten groeien en zo de riffen te trachten te herstellen. Maar de schade is reeds enorm, de riffen tot 5 meter zijn volledig dood. Snorkelend zie je dan ook alleen wat vissen.

Klaar om te duikenElise op 10 meterMureneNapoleonvisNemo and friendsSchildpadVissies

Na 3 dagen beachbungalow zijn we deze ochtend verhuisd naar onze laatste kamer voor de vakantie. We zitten nu in een watervilla. Zo'n huisje op palen in de zee, met een kijkgat waardoor je vanuit de kamer ook de zee in kunt kijken. Echt waanzinnig.

De Watervilla!Haai

Nog een dagje relaxen en dan komt het watervliegtuig ons weer halen. Helaas.....

We vliegen dan van Male terug naar Colombo, 6 uur later door naar Mumbai en dan 2 uur later door naar Amsterdam. Een lange terugreis, maar het einde van weer een geweldige vakantie.

We hopen dat jullie het ook weer leuk vonden om ons te volgen. Wij vonden het wel leuk om de verhalen te schrijven en jullie reacties te lezen.

Sunset Angaga

Tot in Nederland!!!

Liefs,

AAE

1. Marjet:
    1 mei 2019
    Geweldige foto’s van een prachtige reis. Geniet nog maar want hier is het niet veel met het weer 😎😘
  2. Jacco:
    1 mei 2019
    Prachtige plaatjes en wat een geweldige reis!!
    Ben blij dat jullie veilig uit Sri Lanka zijn gekomen, maar merk ook dat de toestand daar jullie niet weerhoudt van een indrukwekkende vakantie.
    Be safe en tot gauw!
  3. Jannie Kievit:
    1 mei 2019
    Bedank voor dit geweldige reisverslag. Goede thuisreis💋
  4. Stephanie:
    Wat een mooie foto’s!
    Wel jammer dat jullie niet in die paal zijn geklommen daar had ik dan wel weer voor willen betalen😜😜
    Zo aan de verhalen en de foto’s te zien hebben jullie weer een fantastische vakantie gehad en weer een hele ervaring rijker.
    Gelukkig dat jullie zo “koppig” waren om je reis niet te annuleren en stug door gingen👍🏻
    Nog even genieten en dan weer veilig naar huis.
    Bedankt dat we (een klein beetje) mee mochten genieten.
    Groetjes Stephanie
  5. Soenil:
    2 mei 2019
    Ontzettend leuk geschreven weer. Wederom een prachtige reis met geweldige foto’s. Goede en veilige reis terug.