Grottempel Dambula, Temple of the Tooth, Theeplantages en Nuwara Elya

23 april 2019 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Hallo allemaal!

De reis naar Kandy verliep via een bezoek aan de grottempel in Dambula. Deze grottempel bestaat uit 5 grotten waar in totaal meer dan 150 verschillende Boeddhabeelden staan. De weg naar de tempel verliep uiteraard weer via vele steile trappen en eenmaal aangekomen was het in de grotten behoorlijk benauwd. Er ware gelukkig niet al te veel mensen waardoor we alles goed konden zien. Een bijzondere locatie met een schitterend uitzicht.

Uitzicht Grot Tempel DambullaGrottempel Dambulla1e Buda beeld in Dambulla grottempel2e grot - Dambulla

De volgende stop was een bezoek aan een kruidentuin, niet echt iets voor ons, maar uiteindelijk wel leuk om vanille, nootmuskaat, zwarte peper, kruidnagel, aloevera, cacao, koffie, rode ananas en nog veel meer eens in het echt te zien groeien. De rondleiding werd natuurlijk afgesloten met een verkooppraatje, waarbij de kruiden zorgen voor genezing van kanker, reuma en weet ik allemaal niet, prima voor wie het gelooft, maar wij slaan even over.

Na de kruidentuin vervolgden we onze weg naar Kandy waar een bezoek aan de temple of the Tooth gepland stond. Door de aanslagen was de tempel echter gesloten en hebben we de middag doorgebracht met wat wandelen en zwemmen. In de middag was er weer de tropische regenbui waardoor we als verzopen katten terug bij het hotel kwamen.

Deze morgen opnieuw de tempel bezocht en gelukkig was deze nu weer deels geopend. De Temple of the Tooth is de belangrijkste Boeddhistische tempel in Sri Lanka. Hier ligt namelijk de linkertand van Boeddha verkregen nadat hij was gestorven. De tand zelf wordt niet meer tentoongesteld en ook de ruimte waarin deze ligt is niet meer te bezoeken, een enigszins teleurstellende ervaring. Was dus meer de Tempel zonder tand… De tempel zelf was wel mooi en ligt aan het grote meer in de stad.

Uitzicht vanuit het hotel over Kandy hillsTemple of the Tooth KandyTemple of the Tooth - verhaalkamerGebedsbel Temple of the ToothVersieringen Temple of the Tooth

Nu op weg naar Nuwara Elya in de bergen. Onderweg stond nog een bezoek aan een theeplantage op het programma en hier hebben we naast de toeristische rondleiding met uitleg over het thee-maak proces ook zelf wat over de plantage gelopen. Helaas was er veel bewolking waardoor de schitterende groene kleuren niet helemaal tot hun recht kwamen. Wel een leuk bezoek.

TheeplukstersThee drogenTheeplantage GlenLoch (bijna GlenTalloch..)Nieuwste aanwinst theeplantageTheeplantages...

Tijdens het laatste gedeelte van de reis kwamen we nog langs de Ramboda watervallen. Klein en leuk voor de afwisseling, maar niet indrukwekkend te noemen 😊.

WatervalletjeHindoe tempelStraatbeeld

De middag hebben we verder besteed met het bekijken van Nuwara Elya een leuk stadje met paardenrenbaan en botanische tuinen. Onze gids vertelde dat we absoluut in het hotel moesten eten, uiteraard hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om dus zelf wat langs de straat te eten en echt local food te zoeken. De traditionele “snacks” met kip, vis en vegetarisch waren snel gevonden bij een karretje wat alles vers stond te bakken. Van de kip stond ongeveer alles in brand, maar veel leuker (en lekkerder) als in een hotel toeristen eten krijgen…

Postkantoor Nuwara EliyaOns eten van de straat

In de avond werd de gehele stad voorzien van kaarsjes en olielampjes ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslagen. Erg indrukwekkend.