Kennismaking met Sri Lanka

20 april 2019 - Nawagamuwa South, Sri Lanka

Op donderdag rond 11:30 op Schiphol begonnen aan onze nieuwe reis. Zoals gebruikelijk enige vertraging voordat de vlucht vertrok, eerste stop Kuwait. Ook al was het maar een korte stop toch weer een ervaring: alle reizigers voor de volgende vlucht stonden in 1 lange rij te wachten om de "wacht ruimte" voor boarden binnen te kunnen. We kwamen aan op gate 3, moesten boarden op gate 4, maar konden in de rij aansluiten ergens bij gate 12.... toch jammer.

De vlucht naar Colombo was dan de volgende etappe en net als de eerste vlucht een kleine 6 uur. We reizen met kind dus mochten bij Sri Lankan als eerste instappen, aangekomen bij onze stoelen op rij 52 en 53 ontstond er toch wel een probleempje. Ar zou op rij 53 plaats moeten nemen bij het raam (rijtje van 2 stoelen, A330 voor de liefhebber) echter dit paste NIET. De stoelen stonden zo dicht op elkaar dat het fysiek onmogelijk was daar te gaan zitten. Dan maar omwisselen, An bij het raam alleen, Ar naast E op rij 52. Volgende uitdaging, dit paste namelijk ook niet. De stewardess aangesproken dat deze beenruimte wel erg minimalistisch was en of er wellicht een andere optie was. Vlucht was volgeboekt dus of ik even wilde gaan zitten dan ging ze kijken... ja zitten dat was dus het probleem. De benen maar in het gangpad gelegd, de andere reizigers er overheen laten stappen en nadat 2 maal een crew lid over de stelten was gestruikeld werd er een kleine Sri Lankaan welke een mooie exit row stoel had vriendelijk gevraagd met Ar te wisselen. Met een ietwat somber gezicht nam de beste man plaats naast E en zat Ar op een alles acceptabele plaats. We hebben hem een paar maal bedankt voor het wisselen, het was immers voor een goed doel. Zo kon de vlucht dan toch beginnen en had iedereen een plek.

Op Colombo richting de douane kwamen we al diverse waarschuwingen tegen: "Drugs kill: Sri Lanka issues the death penalty for drug possession" en nog een opbeurende "Drugs offenders are hung". Onze koffers blijven dus op slot.....

Na de douane stond de driver al te wachten en bij de uitgang werden we voor het eerst geconfronteerd met de enorme hitte. 8 uur in de ochtend, 35 graden en een luchtvochtigheid van >80%. Oftewel sauna. We hebben een nieuw Toyota busje, geschikt voor 14 mensen voor 1 chauffeur en 3 passagiers. Hier dus voldoende beenruimte en met een goede airco ook een prima binnen klimaat.

Na een korte rit hebben we de dag doorgebracht bij het strand, zwembad en hotel. Beetje wandelen, zwemmen en relaxen kortom een prima eerste vakantiedag.

Vanmorgen zijn we dan vertrokken richting Sigiriya, de leeuwenrots welke we morgen zullen beklimmen. Bij zonsopgang want anders is het te heet en zeker te druk. Dit stond eigenlijk voor vanmiddag op het programma, maar Joseph (de chauffeur en gids) zei dat het voor vandaag af te raden was i.v.m. hitte en enorme drukte. Als alternatief hebben we een "village tour" gemaakt: stukje met de Tuk-Tuk, een rit op een ossenkar (iets wat we normaal gesproken niet snel zouden doen, het zat echter in het niet bekende programma, maar gelukkig werden de beesten goed behandeld) een boottocht over de lagune, wat wandelen langs rijstvelden en echte Sri Lankaanse Curry, gegeten uit lotusbladeren. Heerlijk! Het was rustig en hadden dus alle tijd om alle gerechten uit te proberen. Bij 1 gerecht werd snel verteld dat het echt heet was en dat we het niet moesten nemen. An en E haakten af, maar jullie kennen Ar... zeg dat het niet mag en je weet wat je krijgt. Ar schept dus ook daarvan op onder het verbijsterende oog van de koks en andere locals. Het was erg lekker, ja wel heel pittig maar zeker te doen, dus toen hij nog een keer wilde opscheppen werd de schaal door de kok zelf gepakt, naar Ar gebracht en wilde de kok zelf opscheppen en kwamen er flink wat pepers op de lepel richting Ar zijn bord. In het Sri Lankaans werd er behoorlijk wat heen en weer gesproken, kwamen er meer mensen kijken en Ar at gewoon rustig zijn bordje leeg, stond op en haalde nog wat Papadams en fruit.

Een zeer geslaagde tour dus! De rest van de dag was rustig met vanaf 16:00 zwaar onweer, iets wat we iedere dag kunnen verwachten. Ach vanaf die tijd is het niet zo erg zullen we maar denken.

Groetjes!

AAE

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jannie Kievit:
    20 april 2019
    Leuk hoor. Ik kijk uit naar jullie volgend verhaal💋
  2. Marjet:
    Klinkt weer goed, leuke foto’s. Liefs Mami
  3. Mascha:
    Gaaf weer! Enjoy ❤️ MOJS
  4. Stephanie:
    21 april 2019
    Wat een mooie foto’s. Leuk om jullie weer te volgen en ben benieuwd naar het volgende avontuur, heel veel plezier.
    Groetjes Stephanie en Noa
  5. Guy Kerkhofs:
    21 april 2019
    Dat was weer een avontuur met die plaats in het vliegtuig. gelukkig is de vakantie goed begonnen.

Ik hoorde dat er verschillende aanslagen zijn gebeurd in Sri Lanka, hebben jullie daar iets van gemerkt??
  6. Schreut:
    21 april 2019
    Het zijn weer hele fraaie plaatjes!
    Die fotoos van jullie zijn altijd om van re smullen ;-)
    En tja, grote Hollanders in een Aziatische airline... in cattleclass kan je wel wat krapte verwachten... maar dit is dan wel errug krap... Heel veel plezier jullie! Ik wacht op de volgende aflevering!