Sigiriya, Polonnaruwa en Safari

21 april 2019 - Sigiriya, Sri Lanka

Een bijzondere dag vandaag. Voor dag en dauw moesten we opstaan om zoals gisteren al geschreven de rots Sigiriya, “de Lion Rock” te beklimmen. Sigiriya deed in de 5e eeuw na Chr. dienst als paleis-fort en met zijn 200 meter hoogte en loodrechte wanden was het een onneembare vesting.

Sigiriya Rock

Onze wekker ging om 05:15 en om 06:15 stonden we bij de kaartverkoop. We kregen de kaartjes en konden beginnen aan de wandeling, klim en 1200 traptreden enkele reis. Onderweg naar de voet van de rots liepen we door de Koninklijke tuinen en werd de enorme grootte van de site al opgenomen. Wat een werk moet dit zijn geweest om aan te leggen.

Royal Gardens vanaf Sigiriya rock

Aangekomen bij de voet van de rots namen we enthousiast onze eerste trappen omhoog. Een aangename temperatuur van 28 graden en een flauwe ochtendzon vergezelden ons. Na de eerste 500 treden leek het inmiddels of we onder de douche hadden gestaan en was de eerste halve liter water op. Aangekomen bij de Fresco’s werd het echt speciaal. Ar kreeg de sleutels door een groot stalen hek aangereikt van de bewaker en mocht de sloten van de Frescogang verwijderen en openen. We waren de allereerste bezoekers van de dag. Het kon dat de bewaker niet verleiden tot het toestaan om 1 foto te nemen….. helaas het was te proberen. We daalden terug af naar het hoofdpad om zo de route omhoog te vervolgen. Wat een trappen…. Aangekomen bij het laatste station voor de steile klim naar de top konden we in de ochtendzon de enorme stenen leeuwenpoten aanschouwen van het leeuwenplatform. Ar had zijn welbekende foto zonder mensen van een toeristische trekpleister en kunnen jullie zo weer meekijken.

LeeuwenplatformLeeuwenpoot met de weg omhoog

Het laatste stuk, inmiddels al vol in de zon, was echt afzien, maar eenmaal bovengekomen waren we ook daar dus de eerste. Rustig wandelend (en bijkomend) over de 2 ha. met de ruïnes van het paleis, zwembad, troon en van het fantastische uitzicht genietend besloten we na een half uurtje te beginnen aan de afdaling. En iets waar we niet bij stil stonden op de heenweg, werd nu wel duidelijk. Alle smalle steile trappen waren tweerichting verkeer! Waar we nu dus tussen de massa’s klimmende toeristen moesten afdalen waren we blij dat we nog niet met dezelfde massa afdaalden.Royal Palace en uitzicht

Terug in het hotel konden we dan even douchen en ontbijten. Op dit moment hoorden we ook van de verschrikkelijke aanslagen in Colombo en Negombo. Verschrikkelijk voor de slachtoffers en wat een idioten weer. Met ons is dus alles goed en onze reis gaat gewoon volgens schema verder, maar we merken het nu wel bij het hotel waar de poorten dicht zijn en we in de avond niet meer van het terrein af mogen. De komende dagen zullen we wel zien of alle excursies kunnen doorgaan. Bedankt alle familie, collega’s, vrienden en bekenden die ons vandaag hebben gecontacteerd om te vragen of het goed gaat. Dit waarderen we echt!

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar Polonnaruwa, goed bewaarde ruïnes van het Singalese rijk. Onderweg kwamen we wilde olifanten tegen! 2 moeders met kind kwamen uit de bossen geslopen om naast de weg wat te grazen. Geweldig!

Wilde olifanten langs de weg

Het was de bedoeling om over dit terrein te gaan fietsen en zo alle verschillende tempels te bezichtigen. De temperatuur was inmiddels opgelopen naar bijna 40 gr. en zoals onze chauffeur het pakkend zei: “you can ride the bike and die or come with me and actually enjoy the visit”, hebben we de fietsen maar gelaten voor wat ze waren en hebben het complex te voet verkend en met het busje van grote tempel naar grote tempel. De foto’s spreken voor zichzelf, wat valt er anders te zeggen als schitterend.

Polonnaruwa 1Polonnaruwa 4Polonnaruwa 2Polonnaruwa 5

Op de terugweg naar het hotel hebben we een deel van het programma omgegooid en hebben 1 van de safari’s welke we over enkele dagen zouden doen ingewisseld voor eentje vandaag. Een nationaal park waar enkele honderden olifanten in het wild leven. Helaas was het ook voor de olifanten te heet en hebben we er maar een stuk of tien gezien. Maar olifanten badend in het water was wel weer bijzonder. Daarnaast nog enkele arenden en kameleons gezien.

KameleonOlifanten spelen in het water

Morgen vertrekken we richting Kandy.

Warme groeten,

AAE

1. Marjet:
    21 april 2019
    Wat een mooie foto’s . Die trappen killing en dat in die hitte.
    Fijn dat jullie vandaag toch dit allemaal hebben kunnen zien.
    Morgen weer benieuwd.Wees voorzichtig. Liefs 😘😎
  2. Jannie Kievit:
    21 april 2019
    Super! Ervan genieten! 💋
  3. Arjan:
    22 april 2019
    Schitterend! Fijn dat alles goed met
    jullie is! Geniet van je verdere vakantie. Groeten, ACJW 😜