World's End, Treinreis naar Ella en Safari's in Udawalawe & Yala National Park

26 april 2019 - Yala National Park යාල ජාතික වනෝද්‍යානය, Sri Lanka

Hi!

Wat is er veel te vertellen!

Als eerste voor de mensen die zich zorgen maken: Wij blijven gewoon in Sri Lanka en laten ons niet evacueren. We zitten nu in onze tent in de bush bush en voelen ons veilig. :) zondag vertrekken we naar de Malediven.

Eergisteren moesten we vroeg op (trouwens alle dagen moeten we vroeg op...), om half zes werden we opgehaald om met een speciaal busje de berg op gereden te worden al waar ons startpunt was voor een lange wandeling in de Horton Plains (een berggebied met uitgestrekte groen vlaktes ertussen). In totaal hebben we zo'n 9 km gelopen over rotsen, paden en door struikgewas en dat op een 2km hoogte. Best inspannend maar zeker de moeite waard. De wandeling werd gemaakt onder leiding van een gids, waardoor we op plaatsen zijn geweest welke verscholen en verborgen liggen. Echt tof! Tijdens de wandeling waren World's End ( een cliff welke 875m loodrecht naar beneden loopt en een schitterend uitzicht over het dal geeft) Bakers Falls (watervallen ontdekt door meneer Baker) de absolute hoogtepunten.

Horton PlainsBaker FallsWorlds End vanaf de overkant, speciale gids spotzonsopgangWorlds End

Na deze inspannende ochtend hebben we de middag relaxt doorgebracht en wat inkopen voor de volgende dagen gedaan. De volgende ochtend konden we dan ook eens uitslapen :) Onze trein naar Ella vertrok pas in de middag. Deze treinreis is er eentje welke door de bergen en langs de immense theeplantages en rijstvelden gaat. Het weer was niet echt mooi waardoor het er op beeld niet helemaal uitkomt, maar het was een schitterende reis van 3 uur waarbij we lekker gevaarlijk in de open deuren hebben gehangen zoals het de echte avonturier betaamd. Wat in Nederland onder het kopje veiligheid niet kan, is hier gebruikelijk en bovenal leuk.

Trein naar EllaOH OH niet aan de grootouders laten zienAr en E in de deuropeningTheeplantages uit de trein

Aangekomen in Ella stond onze chauffeur al te wachten en vervolgden we onze reis naar Uduwale National Parc. De reis duurde een paar uur en werd nog wat langer doordat de stuwdam was afgesloten voor verkeer ivm de aanslagen. Uiteindelijk pas laat (in het donker onder genot van een tropische bui) in het tentenkamp. Toch nog even gezwommen en daarna vroeg naar bed om 5uur ging immers de wekker weer voor onze 2e safari van de vakantie. Joseph (onze driver) heeft het goed gepland met het omzetten van de safari, want die avondsafari hadden we nooit gehaald. Na wat huisdieren meermaals uit de tent te hebben gezet was het dan toch tijd om te trachten te gaan slapen.....

Tent in UdawalaweWatervallen onderweg

De ochtendsafari was mooi. Veel olifanten gezien, waterbuffels en diverse vogelsoorten. We voelen ons wel heel bevoorrecht want met onze eerdere ervaringen uit Afrika is het moeilijk concurreren. Desalniettemin een fijne tijd met een zeer vriendelijke gids. Na deze safari direct door voor een 3 uur durende tocht welke ons voerde naar Yala National Parc. Hier staan onze laatste 2 safari's van deze vakantie gepland. De eerste hebben we achter de rug morgenochtend de laatste. Dus wederom om 4:45 de wekker.....Echt uitrusten zoals jullie kunnen lezen.

KingfisherOlifantjeAAE op SafariArend

Maar terug naar vanavond. WAT EEN FANTASTISCHE ERVARING! Het is ons eindelijk gegund om het Luipaard te zien! We hadden de moed eigenlijk al opgegeven en stelden ons tevreden met diverse bijzondere vogelsoorten, waterbuffels, wilde zwijnen, herten en krokodillen. Toen zo uit het niets en al onderweg naar de uitgang onze chauffeur in de bosjes het luipaard zag liggen. De afstand was wel wat groter, maar dat mag de pret niet drukken. Wat een enorm beest! Geweldige tekeningen en die markante kop. We zijn echt helemaal whoepie blij! Ach kijk zelf maar. Wij doen onze ogen dicht, want morgen begint al bijna en dat wordt tevens een enorm lange dag, maar daarover de volgende keer meer. Dan waarschijnlijk vanaf de Malediven!

KrokodilVaraanSlang op boomLuipaard 3

Groetjes,

AAE

1. AM van der Bend:
    26 april 2019
    Gaaf hoor! Ik kan me voorstellen dat het genieten is!
  2. Marjet:
    26 april 2019
    De avondturen houden niet op. Mooie foto’s en die vogels zijn ook prachtig en luipaard is ook schitterend.Mooie tour morgen.
    Blijf voorzichtig. Liefs xxx