Bonus dag

1 mei 2017 - Nusa Penida, Indonesië

Hallo Allemaal,

De vaste lezers van ons blog weten het zo langzamerhand wel, maar voor de nieuwelingen een korte toelichting op de titel van dit blog.

Voor al onze reizen hebben we wel een activiteit achter de hand wat we wel graag zouden willen, maar waarvan we niet weten of we er tijd voor hebben, of het wel mogelijk is, of het lukt, of het betaalbaar is, of het veilig is etc. etc. Wij hebben dit een "bonus dag" genoemd.

Vandaag was dus zo'n bonus dag!

Op 1 van de eilanden nabij Bali is het mogelijk om te duiken met de grote manta rays. We hadden in Nederland al contact gehad met enkele duikscholen, maar die boden deze ervaring niet aan voor snorkelaars, wegens te ruig gebied om te snorkelen. Hier lokaal hebben we echter een aanbieder gevonden welke dit wel wilde verzorgen, echter met 3 personen was de groep te klein.

We hadden ons op de lijst laten zetten en diezelfde avond kregen we bericht dat we vandaag dus meekonden. Vanmorgen om 07:30 werden we opgehaald om bij Nusa Dua met een boot te vertrekken naar Nusa Penida.

Aangekomen bij de boot bleek dat de anderen toch hadden afgezegd, maar de trip ging toch door! We hadden dus onze eigen privé boot!

De overtocht van 45 minuten was spannend... golven/deining van 3 meter en meer deed de boot behoorlijk schudden, de opmerking dat het nu nog rustig water was deed ons schudden.

Eenmaal veilig aangekomen bij de plek waar de manta's kunnen zitten bleek inderdaad dat het snorkelen langs kliffen werd en niet in een baai of op vlak water. Het waren uitdagende omstandigheden en de snorkeldiploma's welke Elise bezit, waren ook zeker noodzakelijk.

Het beeld in het water maakte echter direct alles goed! We hebben het geluk gehad om deze beesten aan te treffen en wel 3 tegelijk.

Manta Ray's zijn 2,5 meter in doorsnee en glijden door het water met hun enorme bek open om plankton te filteren. Hele vriendelijke en ongevaarlijke maar zeer indrukwekkende beesten.

Door ons enthousiasme is er echter iets gebeurd wat een kleine domper opleverde weer aan boord. De onderwatercamera stond verkeerd ingesteld (en hier zie je niet direct wat je doet) en dus zijn al onze foto's mislukt! We hebben er toch 2 geupload zodat jullie tenminste een idee hebben.

Na de manta's was het tijd om door te gaan naar een andere meer beschutte plek om daar nog te kijken naar wat koraal. Hier hadden we wederom geluk en troffen we een groene lederschildpad aan! Een redelijke zeldzaamheid voor snorkelen.

Hierna was het tijd om terug te gaan en na een schommelende boottocht kwamen we terug in de haven. De middag hebben we terug bij het hotel in het zwembad doorgebracht.

En dat staat ook op het programma voor de komende dagen.

Groeten uit een heet Bali,

AAE

1. Pascal:
    1 mei 2017
    Gaaf dat het is gelukt!
  2. Marjet:
    2 mei 2017
    Toch wel een goede indruk hoe groot ze zijn! Mooi
  3. Guy Kerkhofs:
    3 mei 2017
    en?..... ben je "maatje" geworden met die Manta? ;-)
  4. Schreut:
    3 mei 2017
    Nou als ik alle regen- en storm-ervaringen in Down Under lees dan hadden jullie Bali echt wel even nodig om terug op te warmen. Dat je met manta's hebt mogen snorkelen is inderdaad een echte bonus - ik ben jaloers :-) want dat staat bij ons nog altijd op de bucketlist. Het lijkt wel alsof het afgelopen weken overal tegelijk slecht weer was. Vrienden in Missouri en Arizona meldden slecht weer (10 inch regen in een week), wij zaten in Madeira en hebben daar ook maar enkele uren zon mogen zien - de rest was mist en regen. Maar jullie hebben toch weer een mooie reis achter de rug, die nemen ze je niet meer af. Dank voor het delen!